Pengenalan

Kenapa aku pilih blogspot?
Sebab senang aku nak masukkan adsense. Hahaha!

Aku rasa tak perlu aku terangkan bagaimana nak register semua ni sebab benda-benda tu sudah banyak diterangkan. Korang googling je, mesti jumpa.

Ok first of all, korang mesti kena tahu basic HTML(aku pun tak tahu sangat).
So apa yang diperlukan di dalam latihan ni adalah Notepad(tengok gambar).



Kenapa notepad? Sebab dia ni akan membantu korang dalam latihan ini(try & error).

Kemudian korang kena tahu blogspot punya layout.
Korang boleh rujuk gambar di bawah.



Ok kat sini, aku akan terangkan serba sedikit pasal layout ni.

Mula-mula kita start dari header, kat sini nanti akan tertulis korang punya tajuk blog dan huraian pendek mengenai blog korang.

Main wrapper ni pulak tempat pos-pos yang korang tulis dalam blog korang.

Side bar ni tempat koleksi pos, pengenalan diri korang, adsense dan macam-macam lagi korang boleh tarok kat situ.

Footer ialah kaki blog. Hahahaha..

Senang cakap macam orang..
header = kepala orang
Main wrapper = badan
Sidebar = tangan
Footer = kaki
Outer wrapper = baju

1 comments:

Post a Comment